بودجه‌های نجومی نهادهای مذهبی حکومت

نگاهی به لایحه بودجه امسال و” ردیف ١٩” بودجه نهادهای مذهبی نشان می‌دهد که بودجه این نهادها در مقایسه با سال قبل، افزایش قابل‌توجهی یافته است.در این ردیف بودجه،۲۵ دستگاه و نهاد مشغول به “فعالیت تبلیغی و مذهبی” دریافت‌کنندگانبودجه‌های نجومی هستند که در کل بودجه‌ای نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کنند.
رسانه‌های حکومتی وابسته به باندهای مختلف حکومت گزارش دادندبودجه‌های پیشنهادی دولت برای این دم و دستگاه‌ها در مجلس مفصلاً بررسی شده و در بیش از ۱۰ مورد، بودجه پیشنهادی دولت را مجلس ناکافی دانسته و مجدداً افزایش داده است. وب‌سایت تجارت نیوز ارقام بودجه‌های نجومی این نهادهای مذهبی حکومت رااین‌طور ردیف کرده است:

*مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با افزایش۱۲۷ درصدی، ۶۳۰۰ میلیارد تومان
*سازمان تبلیغات اسلامی با افزایش ۵۳ درصدی؛۲۳۴۹ میلیارد تومان
*شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با رشد ۵۴ درصدی؛۴۵۶۱ میلیارد تومان
*جامعةالمصطفی العالمیه۱۰۱۲ میلیارد تومان
*شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با افزایش ۵۶ درصدی،۷۲۱ میلیارد تومان
*حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با افزایش ۴۷ درصدی،۷۳۰ میلیارد تومان
*نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها با افزایش ۳۸ درصدی،۴۳۶میلیارد تومان

  • ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با افزایش ۱۲۵ درصدی،۱۲۶ میلیارد تومان
    *دانشگاه علوم و معارف اسلامی با افزایش ۷۸ درصدی، ۹۲/۳ میلیارد تومان
    *مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با افزایش ۴۴ درصدی؛۷۱/۵ میلیارد تومان
    مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با افزایش ۴۱۵ درصدی، ۲۶۸ میلیارد تومان
    *دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با افزایش۸۳ درصدی،۴۱۴ میلیارد تومان
    *دبیرخانه شورای‌عالیانقلاب‌فرهنگیبا افزایش ۶۰ درصدی،۵۲۰ میلیارد تومان
    *ستاد اقامه نماز بودجه با افزایش ۷۶ درصدی، ۵۱ میلیاردی
    *مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی باافزایش۱۳۱ درصدی،۸۸ میلیارد تومان
    *بنیاد دایرةالمعارف اسلامیبا افزایش۱۹۳ درصدی،۴۷ میلیارد تومان
    *پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیبا افزایش۳۳ درصدی،۴۸ میلیارد تومان
    *شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه باافزایش ۷۸ درصدی،۱۷۳ میلیارد تومان
    *دانشگاه اهل‌بیتبا افزایش۱۱۱ درصدی،۵۵ میلیارد تومان
  • مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی با افزایش ۹۷ درصدی،۱۸۲ میلیارد تومان
    *بودجهصداوسیما با افزایش ۵۰ درصدی به ٧,٩٣٨ میلیارد تومان رسیده است. توجیه حکومتافزایش برنامه‌های مذهبی و اسلامی این رسانه حکومتی است.
  • بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ مؤسسه قرآنی با هزاران مدرسه قرآن هم هست که بخشا زیر مجموعه وزارتآموزش‌وپرورش بوده و بودجه میگرند.

اینها فقط لیست برخی از نهادها و تشکل‌های مذهبی حکومتیهستند که ظاهراً علنی کار و فعالیت می‌کنند و دفترودستک دارند. این نهادها از پرداخت مالیات‌بردرآمد معاف هستند. در کنار این بودجه یا بهتر بگوییم پول نقد، تسهیلات، املاک و اعتبارات هزاران میلیاردی دیگری دریافت می‌کنند.

میزان و مبلغ اختصاص بودجه در مجلس به این نهاد، یک موضوع جنگ و دعوای نمایندگان باندهای مخالف بود. تقریباً همه نمایندگان مجلس به شکلی با این نهادها کار می‌کنند و بخشا درآمدهای اضافی علاوه بر حقوق نمایندگی دریافت می‌کنند. اکثر نمایندگان عضو تشکل‌ها و هیئت‌امنا و دستگاه اداری این نهادها هستند.
اهداف و سیاست‌های ایننهادهای قدرتمند، در کنار قانون‌گذاری در مجلس، نظارت بر اجرای قوانین ضدانسانی اجرای شریعه و قوانین ضد زن، خط و جهت‌دهی به سیاست‌های مذهبی حکومت، و به این معنا از ارکان ایدئولوژی مذهبی حکومتی هستند.

نهادهایی نظیرشورای‌عالی حوزه‌های علمیه، دفاترحوزه‌های علمیه خواهران و برادران، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای‌عالیانقلاب‌فرهنگی، ستاد امربه‌معروف، نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، جامعةالمصطفی، با هزاران میلیارد تومان بودجه بخش اعظم سیاست‌های اسلامیزه کردن جامعه، گسترش جهل و خرافه مذهب، تقلا و تلاش برای جاانداختنارزش‌های ضد زن و ضدانسانی حکومت، برگزاری نشست‌های “مقابله با تهاجم فرهنگی غربی” و جاانداختن”فرهنگ اسلامی فاطمی و زینبی”، شستشوی مغزی کودکان در مهدکودک‌ها،سازماندهی دفاتر ازدواج اسلامی و بخشا حامی ازدواج کودکان، فعالیت در محلات شهرهای بزرگ در قالب انجمن‌ها و تشکل‌هایی نظیر” محفل انس با قرآن، برگزاری مضحکه اعتکاف در مدارس و مهدکودک‌ها،تربیت قاری قرآن، مشاوره ازدواج و صیانت از نهاد خانواده و…از جمله عملکردهای همیشگی این نهادها است.
رابطه تنگاتنگ بیت رهبری و ده‌هامؤسسه مذهبی دیگر با این نهادها، وابستگی و خط گیری از “بیت آیت‌الله‌های” کله کننده ساکن قم و مشهد، یک همگرایی کل دار و دسته‌ها و باندهای حکومتی را نشان می‌دهد که هر کدامشان بودجه‌های هنگفت دریافت می‌کنند. حوزه‌های علمیه بزرگ‌تریندریافت‌کننده بودجه هستند که ده‌ها مرکز اسلامی و انجمن در داخل و خارج کشور را راه انداخته‌اند. برخی از این نهادها در پروژه‌های اقتصادی حکومت، از جمله در بازسازی اماکن امامان در کربلا، نجف و کاظمین، حرم معصومه در سوریه و نهادهای وابسته‌شان در لبنان و…فعالیت‌های چشمگیری دارند.

سیاست‌هاو برنامه‌های این نهادها که بخشا سیاست‌های اعلام شده خامنه‌ای و آیت‌الله‌هایدانه‌درشتهم خط با وی است، یک جزء اصلی سیاست‌های رسمی حکومت حول پروژه “اسلامیزه کردن جامعه” است.
اساساً کل بودجه‌بندی در حکومت اسلامی در همه عرصه‌ها بر اساس اولویت‌های نظام اسلامی حاکم است. ایننهادها جزو اولویت‌های نظام هستند که در سیستم حکومت مافیای مذهبی اینتگره شده‌اند. جمهوری اسلامی و بودجه‌بندی‌اش فقط این نهادهای مذهبی را پوشش نمی‌دهد. کل حکومت از پائین تا بالا بر اساس سلسله‌مراتب مذهبی موردنظر حکومت سازماندهی شده‌اند. جمهوری اسلامی به‌عنوان شکل نظام، هماهنگ‌کننده و رهبری کل تحرکات سیاسی و مذهبی را به عهده دارد و به این اعتبار مذهب و نهادهای اسلامی از ستون‌ها و ارکان حکومت‌اند.
در کنار این نهادها، وزارتخانه‌های ارشاد، اطلاعات، سپاه و بسیج، آموزش‌وپرورش و.. برای خوددم‌ودستگاه عظیم مذهبی دارند که بودجه‌های جداگانه دریافت می‌کنند. سیاست‌های این وزارتخانه‌ها در راستای سیاست‌های اعلام شده خامنه‌ای و نهادهای اسلامی برای گسترش و تحکیم جهل و خرافه مذهب و کمک به تثبیت پایه‌های اجتماعی نظام می‌باشد. سیاست رسمی و همیشگی حکومت حمایت سیاسی و مالی از همه این نهادها و باندهای دوروبرشان است.
یک مقایسه ساده نشان می‌دهدکه بودجه این نهادها بیشتر از پول و اعتبار تخصیص داده شد به پرداخت حقوق بازنشستگان است. هزاران بازنشسته برای دریافت چندرغازحقوقشانماه‌ها باید اعتراض و تجمع کنند. تازه دولت و حکومت هم با وقاحت می‌گویند اعتبارات ویژه به این مورد اختصاص داده است. دفت کنید اعتبار نه پول نقد!
هزینه استخدام آخوند در آموزش‌وپرورش و مدارس قرآنی و.. بیش از یک‌سوم بودجه کل وزارت آموزش‌وپرورش را می‌بلعد.ده‌ها انجمن و تشکل وابسته بهاین نهادهای مذهبی در وزارتخانه‌هامشغول فعالیت هستند.
حقوق و دستمزدهای هزاران کارگر، معلم، پرستار، شهرداری‌ها، به دلیل “کمبود پول و اعتبار” با تأخیر پرداخت می‌شود. میلیون‌هاحقوق‌بگیر در کل باید برای چندرغازحقوق‌هایشان هر روز بجنگند.
تازه آنجایی هم که وعده پرداخت می‌دهند، با وقاحت می‌گویند “اعتبار” اختصاص داده شده است!
این اعتبارات باید تأمین مالی بشود. برای تأمین مالی باید دولت و مجلس مجوز بدهند و… در نهایت دست مردم کارکن خالی می‌ماند.
متقابلاً این نهادها و کل دم‌ودستگاه و مافیای اسلامی حکومتی در همه رده‌های نظام، هیچ موقع با مشکل کمبود پول و اعتبار روبرو نبوده و دستشان در دسترسی به منابع مالی کاملاًباز است.تبلیغ و ترویج جهل و خرافه مذهبی سیاست رسمی همه ارگان‌های حکومت استو کل نظام بودجه‌های نجومی در اختیارشان می‌گذارد…

اما در کنار این شل کردن سرکیسه برای گسترش فعالیت‌های مذهبی حکومتی، یک واقعیت بسیار بزرگ و عظیم هم نهفته است و آن شکست کل پروژه‌های اسلامیزه کردن جامعه، علی‌رغمم صرف هزینه ده‌ها میلیاردی در طول بیش از چهار دهه گذشته است. حجاب اسلامی، تقویت خانواده اسلامی، ازدواج اسلامی، ارزش‌های اسلامی و مذهبی، سبک زندگی اسلامی، سرمایه‌گذاری برای جلب جوانان به ارزش‌های حکومتی و اسلامی و…دود شده و هوا رفته است. حکومت هم این را می‌داند. به هر درجه که این سیاست‌ها توسط مردم به عقب رانده می‌شود، به همان درجه حکومت احساس ترس و وحشت دارد.
با به صحنه آمدن انقلاب زن زندگی آزادی و تحولات عظیم چند ماه گذشته، جامعه نشان داد که هیچ‌کدام از ارزش‌های حکومتی و کلیت حکومت اسلامی را نمی‌خواهد. عقب‌نشینی‌هایی که در طول چند ماه گذشته و در سایه این تحول بزرگ در جامعه به حکومت تحمیل شده، قابل‌بازگشت نیستند. کل مذهب و حکومت اسلامی زیر ضرب اعتراضات اجتماعی مردم و به‌ویژه زنان و نسل جوان در همه عرصه‌ها قرار دارند.
تلاش‌ها و تقلاهای حکومت برای گسترش سرکوب، ایجاد جو رعب و وحشت، اعدام و زندانبرای مقابله با این وضعیت تهاجمی مردم به حکومت دیگر کارایی ندارد. تقویت نهادهای مذهبی، اختصاص بودجه‌های نجومی، به امید برگرداندن جامعه به عقب و پایبند کردنشان به ارزش‌های مذهبی و حکومتی کارایی‌اش را ازدست‌داده است.
انقلاب زن زندگی آزادی اساساً یک انقلاب ضد مذهبی با آمال و خواست‌های مترقی و انسانی است. این انقلاب گورکن حکومت مذهبی و پایان‌دادن به عمر کل دم‌ودستگاه سرکوب و اعدام، جهل و خرافه اسلامی را در دستورش دارد.

بیان دیدگاه